söndag 9 februari 2014

några ord om os

Det ska, i sanningens namn, erkännas att det inte är en så stor uppoffring för mig att skippa OS. Snarare en lättnad, det där med politiken.

Det är lite det som är grejen. Ingen jag känner är homofob. Men många av er kollar på OS. Att göra en revolution, att ändra saker på ett politiskt plan kräver oftast drastiska handlingar. Att offra sin egen bekvämlighet för något större. Att skippa kött i alla fall en eller två dagar i veckan, TROTS att du ääääälskar en blodig biff. För vår jords framtid. Att älska kött är inte längre ett hållbart argument för att förstöra MIN sons framtid.

Svenska idrottskvinnor -och män borde aldrig ha åkt till Ryssland för att tävla i OS. Det är för Guds skull representanter för Sverige och svenskarna. Och i mina ögon, konstigt nog, bättre sådana än Kungahuset tom. Vi borde veta bättre.

Svenska idrottsföreningar, och klubbföreningar, redan på barnnivå behöver verkligen gaskas upp rejält när det kommer till HBTQ-frågor och deras solkiga genussyn. Små pojkar blir fortfarande uppfostrade till att kalla domare för "Kärringjävlar" och varandra för "Sittkissare". Huliganmentaliteten snarare växer inom fotbollsförbunden, istället för att minska. Och ni borde inte ha åkt till Ryssland. VI borde inte ha åkt. Men nu gjorde VI det. VI borde skämmas.

Vi, som i Vi-världen- kommer ingenstans om ingen säger jävla STOPP. Stopp för fan! Som min son säger när det är verkligen nog. "Stopp", säger han. Jag uppfostrar honom till att säga "stopp" när det känns obehagligt och dåligt. Och jag uppfostrar honom till att det borde räcka så.

Så ni. Mina vänner. Ni som älskar idrott. Ni som hela året har stöttat Pussy riot, och kämpat på massa olika sätt mot vidriga Putin. Älskar ni en match, ett lopp, en idrottskamp mer än ni älskar era medmänniskor? Gör ni verkligen det? Kampen ÄR inte på skidor mot andra länder. Kampen är att få älska fritt, folket enat mot politikertoppen. Hur kan ni sluta kämpa ni bara för att Putin tog hem OS. "Det är redan kört"? Vad är det för ett argument?

Jag säger "stopp", för det känns obehagligt och dåligt nu.
Och jag säger som Hoola Bandola Band en gång sade: Stoppa matchen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar