lördag 7 juli 2012

kom igen nu sverige ... skärpning!

Ni som läser rubriken kanske tror att jag tänker blogga om idrott i dessa fotbollstider. Det hade ju varit något nytt. Men så är inte fallet. Såklart.

Jag tänker snarare skriva om nya familjebildningar kontra gamla regler.

I takt med att samhället utvecklas inser fler och fler att vi människor inte är monogama av naturen. Det växer fram olika former av förhållanden och familjebildningar som svampar ur marken. Polygama, polyamorösa, regnbågsfamiljer, kollektivliv, sambo, särbo, turbo, kombo och sist men absulut inte minst: Bonusfamiljer. Eller Stjärnfamiljer, som jag hörde, och är ett uttryck älskar.

Det är överlag mer accepterat att folk lever sitt kärleksliv som de själva vill. Vi, folket, har äntligen släppt lite på livremmen och höjer knappt på ögonbrynet över sådana som jag själv och min make till exempel. Vi som har gift oss men inte bor ihop.

Så om vi i vårt samhälle är toleranta och överseende med hur andra lever sina liv, varför i hela fridens namn ska myndigheter och regler vara rena jävla femtiotalet?!

Ni vill veta vad jag syftar på mer exakt?

Jo, en sak som länge har stört mig är det här med faderskap. JAG som mamma till ett barn måste intyga dyrt och heligt att mannen jag väntar barn med verkligen är pappa. Nog så kan jag tycka. Jag menar om den frågan blir relevant av ett eller annat skäl, eller om det råder någon tvekan, så finns faderskapstest. Men det räcker inte så. Utan (sätt dig ner nu du som inte vet om detta än) detta gäller bara om du och och din partner inte är gifta. Jodå, för så är det ju- det vet ju alla- att ligga med andra kan man ju bara inte om man väl har gift sig. För med den där vigselringen medföljer ett kyskhetsbälte av solidaste stål som BARA din partner har nyckeln till. Eller?!

Någonting ännu mer konstigt:

Jag fick brev av Försäkringskassan för någon vecka sen. Där stod att de har fått in uppgifter om att jag nu är gift och därmed FÖRVÄNTAS bo ihop med min make och därför inte får något bostadsbidrag längre. Jaha, det är vad de förväntar sig av oss. Jag ringde upp och sa att ja, jag har gift mig men nej, vi bor inte tillsammans. Då svarar rösten på andra sidan luren: Varför bor ni inte ihop?

Det har väl för fanken inte HON med att göra!
Gör oss en tjänst och LITA på folk. Om jag och min man flyttar ihop hade jag väl slagit en signal till dem för att upplysa dem om detta. Gift eller ogift. Sen kan man ju tycka att det är nog så magstarkt att bara anta att vi ska bo ihop bara för att vi har gift oss, dra in mitt bidrag och fråga ut mig om högst privata detaljer i mitt liv. MEN sen passade hon OCH hennes kollega (i ett andra samtal) på att fråga ytterligare om vår situation. Typ om vi tänker flytta ihop, vad vi tänker oss med vårt liv, ska vi ha barn osv.

Jag blir så jävla upprörd att jag direkt går i spinn och blir rebell. Typ tuggar högt på mitt tuggummi luren och ba: Nääää. Vi trivs rätt bra såhär. Så vi har inga planer på att bo ihop just nu. Ja, jag är på smällen i talande stund. Vi tänkte åka lite fram och tillbaka med bebben. Vi tål inte att se varandra så ofta seru. Men vi gillar tanken på varandra, så vi gifte oss bara därför. Sen har vi ju våra respektive älskare och älskarinnor att tänka på också.

Omoget av mig, jag vet. Men jag tycker det är riktigt fräckt. Och så förlegat.

De som visste om att vi skulle gifta oss innan vi gjorde det brukade fråga: Men ni bor inte ihop? Jag brukade svara skämtsamt: Man kan väl inte leva i synd heller.

Nu när vi har gift oss och inte bor ihop verkar det faktiskt som att vi lever i mer synd än någonsin. Det är till och med så otänkbart i svenska mydigheters huvuden att det inte ens existerar regler för det. Utan de måste diskutera saken med "experter" och återkomma.

Så. 


Kom igen sverige!

2 kommentarer:

  1. Men blev det någon skillnad på att ni inte bodde ihop angående indraget bidrag? Det BORDE inte bli det kan man tycka men det är väl ändå så att om man är gifta så är man försörjningsskyldig mot varandra.... har jag för mig, men är inte helt säker.

    SvaraRadera
  2. Ja du... Det där med faderskapsintyget är så jäkla sjukt och gammalmodigt! Jag har fått skriva på med tre barn trots att det är samma pappa... Sjukt!

    Å andra sidan får jag ofta ofta frågan om det är samma pappa, speciellt hör dom hör att maken är 11 år äldre..

    Kan tänka mig att du och maken ställer till ett dilemma för myndigheterna nu... Tyvärr...

    SvaraRadera